Cała Polska Rowerowa.pl - portal kolarski i rowerowy

Smarowanie łańcucha rowerowego. Czyszczenie i konserwacja. Poradnik Rowerowa.pl

Smarowanie łańcucha rowerowego. Czyszczenie i konserwacja. Poradnik Rowerowa.pl

Rower to czysta mechanika, a tą trzeba się troszczyć, żeby wypady w teren, codzienne dojazdy do pracy, czy rekreacyjne wycieczki mogły odbywać się bez przeszkód. Co ważne zadbanie o prawidłowy stan zębatek i łańcucha wydłuża żywotność tych newralgicznych elementów, więc nie będzie trzeba ich tak często wymieniać. Smarowanie łańcucha rowerowego to proces, który trzeba co jakiś czas powtarzać, a o tym jak to robić dowiesz się u nas.

Tekst przeczytasz w ok. 9 minut, 56 sekund
Smarowanie łańcucha rowerowego. Czyszczenie i konserwacja. Poradnik Rowerowa.pl

Udostępnij artykuł

Kiedy jest potrzebna konserwacja łańcucha rowerowego?

Zardzewiały lub zabrudzony łańcuch rowerowy nie będzie przerzucał biegów perfekcyjnie ani nawet poprawnie. Dodatkowo jego stan sprawi, że szybciej się zużyje i obniży żywotność zębatek. Nie pielęgnując tego elementu, narażasz się po prostu na dodatkowe koszty i częstsze wymiany drogich elementów napędu rowerowego.


Kiedy jest potrzebna konserwacja łańcucha rowerowego? Kiedy słyszysz wszelkiego rodzaju piski, zgrzytanie, skrzypienie, czy inne odgłosy dobiegające z okolic napędu. Jednak tak naprawdę czyszczenie łańcucha rowerowego powinno wejść Ci w nawyk. Rób to na rozpoczęcie sezonu i jego zakończenie. Czyść i smaruj także w ciągu miesięcy, w których jeździsz, a także gdy rower długo stał w piwnicy. Te kilkanaście minut poświęconych na zabiegi pielęgnacyjne nie służy jedynie zwiększaniu komfortu jazdy. Smarowanie łańcucha rowerowego wydłuża również jego żywotność i pozwala usunąć wszelkie zabrudzenia powstałe podczas aktywności na jednośladzie.


Czyszczenie łańcucha rowerowego krok po kroku

Zanim rozpoczniesz smarowanie łańcucha rowerowego, musisz go wyczyścić. Oznacza to pozbycie się wszystkich zabrudzeń i pozostałości poprzedniego smaru. Zobacz, jak w prosty sposób zrobić to w 3 krokach.

1. Do czyszczenia łańcucha wykorzystaj szmatkę nasączoną odtłuszczaczem. Może to być benzyna ekstrakcyjna, alkohol izopropylowy lub inne środki dostępne na rynku. W tym wypadku dobrze spisują się już niepotrzebne ręczniki frotowe, bo ich struktura bardzo dobrze usuwa zanieczyszczenia i ogniwa są wstępnie oczyszczone.

2. Chwyć łańcuch rowerowy przez nasączoną szmatę lub ręcznik. Wykonaj kilka obrotów korbą, by usunąć zanieczyszczenia. Gdy cały łańcuch wielokrotnie przejdzie przez ścierkę, należy odwrócić kierunek ruchu. Teraz kręcimy korbą w drugą stronę.

3. Wykorzystaj szczotki nasączone benzyną ekstrakcyjną, by dokładnie pozbyć się pozostałych zabrudzeń. Warto oczyścić każde ogniwo łańcucha, szczególnie gdy robimy to na poważnie, a nie jest to jedynie zabieg doraźny. Tak samo traktujemy kółka przerzutki, nie zapominając, że trzeba wyczyścić zębatki przednie. Musimy dokładnie umyć cały zespół napędowy, by móc spokojnie nasmarować łańcuch w rowerze.


Szejkowanie łańcucha rowerowego

Są różne metody czyszczenia, a jedną z nich jest szejkowanie łańcucha rowerowego. Wokół tej kwestii narosło wiele kontrowersji. Jedni ją zalecają, inni zaciekle zwalczają, ale ostatecznie jest to po prostu inny sposób, który z powodzeniem możesz wykorzystać. Konserwacja łańcucha tą metodą polega na jego zdjęciu i umieszczeniu go w pojemniku z benzyną ekstrakcyjną na kilkanaście minut. Dodatkowo warto przetrzeć całość szczotką. Niektórzy uważają, że taka kąpiel najlepiej usuwa zanieczyszczenia. Jednak nie każdy chce zdejmować łańcuch i nie każdy ma do tego odpowiednie umiejętności.

szejkowanie łańcucha

Na rynku łatwo znaleźć całkiem fajne urządzenie, jakim jest przyrząd do czyszczenia łańcucha rowerowego. Nakłada się go na ten element, wlewa odtłuszczacza, a specjalne szczotki wszystko dokładnie myją. Bez tego oczywiście też da się obejść, wykorzystując klasyczne szczotki, ale tak jest po prostu szybciej.



Czym smarować łańcuch w rowerze domowe sposoby? Czyli mity i przesądy

Colą pozbędziemy się rdzy, a WD40 to smar na wszystko. Niestety nie. Jeżeli naprawdę chcemy zadbać o stan łańcucha rowerowego, to nie warto korzystać z tzw. domowych sposobów. Akcesoria do czyszczenia roweru to nie jest tak duży wydatek, by zastępować je chałupniczymi metodami polecanymi przez mądre głowy z forów internetowych. Co się stanie, gdy wybierzemy zły smar do łańcucha rowerowego? Jego konsystencja i właściwości mogą sprawić, że więcej pyłu, błota i zabrudzeń będzie wchodzić między ogniwa. Jest to prosta droga do zniszczenia nie tylko łańcucha, ale i zębatek. Wynika to z faktu, że smar smarowi nie równy, a każdy ma swoją gęstość i lepkość. Lepiej wybierać produkty przeznaczone do rowerów niż decydować się na te "uniwersalne", bo jak coś jest "do wszystkiego", to w efekcie jest do niczego. O tym czym najlepiej nasmarować łańcuch w rowerze dowiesz się w akapicie poniżej. Miłej lektury :-)



Czym najlepiej nasmarować łańcuch w rowerze?

Rynek jest obfity w różne smary do łańcuchów, dlatego wybór jest ogromny. Znajdziemy produkty na każde warunki, a rozstrzał cenowy jest spory. Od bardzo drogich preparatów przeznaczonych dla profesjonalistów po smary, których zakup to nie jest duży wydatek. W tym artykule nie wymienimy konkretnych marek, a opowiemy Ci o tym, do czego dany środek służy. Istnieje wiele różnych rodzajów smarów rowerowych, w tym te najpopularniejsze: smary mokre, suche, ceramiczne i woskowe. Każdy z nich ma swoje wady i zalety oraz przeznaczenie, do którego przejdziemy niżej. Dzięki temu będziesz wiedzieć jaki smar do łańcucha wybrać i zadbać o niego najlepiej.

1. Suche smary rowerowe – przeznaczone są do jazdy w warunkach suchych. Ich skład zawiera najczęściej około 10% środka smarującego (syntetycznych olejów) oraz 90% płynu nośnego. Te produkty charakteryzują się niską lepkością, co istotnie wpływa na ograniczenie tarcia. Suche smary rowerowe przyciągają także mniej zanieczyszczeń, ale ich wadą jest to, że łatwo zmywają się w kontakcie z wodą. Oznacza to, że przejeżdżając przez kałużę lub w trakcie deszczu z łańcucha smar po prostu zejdzie. Wynika z tego, że te preparaty wykorzystuje się w specyficznych warunkach. Raczej nadadzą się do startu w zawodach, gdy pogoda jest upalna, a ryzyko deszczu zerowe, niż podczas codziennej jazdy.

2. Smar do łańcucha na mokre warunki – te produkty przeznaczone są na jazdę w wilgotnym otoczeniu lub przez cały rok. Zawierają one więcej środka smarującego i są bardziej lepkie. Często dodaje się do nich także PTFE, czyli teflon ograniczający przyleganie zanieczyszczenia. Smar do łańcucha na mokre warunki jest znacznie mniej podatny na zmywanie dlatego deszcz, błoto, czy śnieg to dla niego żadna przeszkoda. Jakie są wady tych preparatów? Te same właściwości sprawiają, że są one magnesem dla brudu (zwłaszcza jeśli są stosowane w nadmiarze). Wyższa lepkość oznacza również mniejszą wydajność łańcucha w porównaniu z lżejszymi smarami, ze względu na dodatkowe tarcie.


Jednak smarowanie łańcucha rowerowego tym środkiem nie powinno przerażać. Najlepszą praktyką w przypadku tego typu smaru jest oszczędne nakładanie go na każde ogniwo łańcucha i wycieranie jego nadmiaru przed jazdą. W wypadku tych środków warto po każdym wypadzie przetrzeć układ napędowy, a także zadbać o regularne czyszczenie łańcucha. Pamiętaj, że kiedy mokry smar zostanie zanieczyszczony, może spowodować zużycie napędu. Jest to preparat wymagający większej troski, ale odpowiednio używany przynosi świetne rezultaty.

3. Ceramiczne smarowanie łańcucha rowerowego – preparaty ceramiczne są z nami od ładnych kilku lat i dostać je można zarówno w wersji mokrej, jak i suchej. Zawierają one drobinki cząstek ceramicznych, które obniżają tarcie na układzie jezdnym. Pokryte nimi ogniwa łatwiej pozbywają się zabrudzeń. Ceramiczne smarowanie łańcucha rowerowego sprawia, że na tym elemencie tworzy się powłoka ochronna. Stosując suche wersje tych smarów, można mówić o niższej ścieralności w kontakcie z wodą niż w przypadku klasycznych rozwiązań. Te środki są droższe, ale skoro nakładając je na łańcuch, jego żywotność wzrasta, to można na to przymknąć oko.

4. Woskowe smary do łańcucha – zyskują coraz większą popularność i osiągają świetne wyniki w kontekście trwałości, wydajności i odporności na zanieczyszczenia. Te preparaty to zazwyczaj mieszanka wosku, teflonu i płynu nośnego. Smarowanie łańcucha rowerowego tym środkiem sprawdza się niezależnie od tego, czy jedziesz do pracy, sklepu, czy w teren. Klucz do właściwego działania wosku leży w jego prawidłowym nałożeniu. Te smary wymagają naprawdę starannego wyczyszczenia łańcucha przed pierwszym smarowaniem. Dotyczy to nie tylko zabrudzeń "z drogi", ale i wszelkich olejów nakładanych na nowy łańcuch. Jeżeli tego nie zrobisz, to wosk nie będzie dobrze przylegał do metalu.

Smarowanie łańcucha rowerowego woskiem ma istotne zalety. Ten środek tworzy powłokę ochronną i świetnie zabezpiecza element napędowy. Dzięki temu zabrudzenia nie przyczepiają się do łańcucha, co chroni go i poprawia właściwości jezdne. Pamiętaj jednak, że przed wypadem należy pozostawić smar woskowy "na noc", by porządnie wysechł.


Jak nasmarować łańcuch od roweru?

1. Smarowanie łańcucha rowerowego rozpocznij od wymieszania buteleczki z olejkiem. Wystarczy nią porządnie potrząsnąć, by całość nabrała odpowiedniej konsystencji.

2. Nakładaj smar po jednej kropelce, ściskając delikatnie butelkę. Nie zapomnij wykonywać obrotów korbą, by olejek rozprowadził się po łańcuchu, wszedł w ogniwa, rolki przerzutki i zębatki. Uważaj, by nie użyć zbyt wiele preparatu. Rób to z wyczuciem.

3. Wyciśnij smar do każdego elementu łańcucha i pamiętaj, by zmieniać kierunek obracania korbą.

4. Odłóż smar i kontynuuj przesuwanie łańcucha w obu kierunkach. Pomoże to w jego prawidłowym nasmarowaniu. W międzyczasie zmieniaj biegi, by smar wszedł na rolki przerzutek i w zębatki kasety. Następnie odczekujemy, nadal kręcąc korbą, aż olejek wejdzie w każdy zakamarek układu.

5. Użyj suchego i czystego ręcznika do usunięcia nadmiaru smaru. Tutaj również ruszamy korbą do przodu i do tyłu, a także zmieniamy przerzutki. Nie pomijaj tego etapu! W wyniku zbyt dużej ilości smaru na łańcuchu mogą gromadzić się brud i zanieczyszczenia.


Co ile powinno się smarować łańcuch w rowerze?

Łańcuch rowerowy powinno się smarować po przejechaniu około 100-200 kilometrów. Oczywiście intensywność stosowania tego zabiegu zależy od tego, w jakim terenie i warunkach poruszasz się na swoim jednośladzie. Jeżeli mówimy o okresie jesienno-zimowym, to konserwacji łańcucha musisz podejmować się częściej. Mokre warunki i niska temperatura mogą spowodować, że na tym elemencie powstanie rdza. Warto więc poświęcić te kilkanaście minut. Nie ma sensu czyszczenie łańcucha rowerowego po każdej jeździe, ale nie jest to czynność, którą możemy w zupełności od siebie odsunąć.

W przypadku letnich miesięcy, gdy nie jeździmy tak często w mokrych warunkach limit 100-200 kilometrów w zupełności wystarczy. Jednak wtedy należy pamiętać, żeby nie zaniedbać czyszczenia łańcucha rowerowego. To, że jest ciepło i poruszamy się w suchych warunkach, nie sprawia, że można zadbać o ten element po sezonie. Pył bywa tak samo zabójczy dla oprzyrządowania rowerowego, co śnieg. Niejednokrotnie zdarza się także, że przejeżdżamy przez błoto, które również nie służy napędowi.


Smarowanie łańcucha rowerowego – podsumowanie

Całościowo poruszyliśmy temat smarowania łańcucha rowerowego, ale też jego czyszczenia. Z tą wiedzą jesteś w pełni przygotowany do poprawnego przejścia przez ten proces. Na koniec jeszcze jedna rzecz. Opisaliśmy różne preparaty, które umożliwią smarowanie łańcucha rowerowego. Pamiętaj jednak, by przed przystąpieniem do tej czynności przeczytać instrukcję środka, na który się zdecydujesz. Tak, wiemy... nikt nie lubi instrukcji, ale w niej znajdziesz cenne informacje. Dowiesz się, czy dany specyfik faktycznie Ci się przyda, czy nadaje się do specyfiki Twojej jazdy. Znajdziesz tam także informacje o tym, jak przeprowadzić smarowanie łańcucha rowerowego z tym konkretnym produktem. Dziękujemy za to, że zdecydowałeś się na zdobycie wiedzy u nas.

Rowerowa.pl

Czytaj również

otulacz woombie

© Copyright 2019-2022 Rowerowa.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Wykonanie i obsługa portalu weboski.pl