Popełnia się błąd, gdy kupuje się rower za duży lub za mały. Nie ma szans, że poczujesz się na nim komfortowo, a może dojść do sytuacji niebezpiecznych. Chodzi o stabilność jazdy, która jest zaburzona w przypadku zbyt dużej ramy. Nie sięgając w pełni do pedałów lub nadmiernie pochylając się do kierownicy, narażasz się, że na zakrętach, czy w trakcie wsiadania lub zsiadania po prostu upadniesz. Z kolei w przypadku zbyt małej ramy występuje duże ryzyko przemęczenia i kontuzji. Kiedy noga nie ma jak się wyprostować, a Twoja pozycja nie jest wygoda, to znużenie jazdą pojawi się szybciej.
Z rozmiarami ram rowerów jest tak jak z butami. Każdy producent ma własną rozmiarówkę i jeden bicykl drugiemu nie jest równy. Niektórzy z nich stosują indywidualne wartości numeryczne podawane w centymetrach lub calach, a inni stosują rozwiązanie znane z odzieży – S, M, XL… Oznacza to, że przed zakupem roweru należy dokładnie sprawdzić tabele rozmiarów konkretnej marki. Istnieją co prawda ich uniwersalne wersje, ale mogą one stanowić tylko punkt wyjścia do tego, czego szukać. Posłużymy się tymi tabelami w dalszej części artykułu, żeby pokazać Ci, że rozmiary ram rowerów miejskich różnią się od szosowych, trekkingowych, czy MTB. Jest to ważny czynnik, gdyż geometria jednośladu bardzo wpływa na jego rozmiar. Sprawia to, że rozmiar ramy rowerowej różni się pomiędzy jego typami, co dodatkowo utrudnia jej odpowiedni dobór.
Na określenie rozmiaru ramy istnieje prosty wzór, ale zanim do niego przejdziemy, musisz zmierzyć długość nogi. Zrobisz to w prosty sposób:
Otrzymany wynik to tzw. przekrok i na jego podstawie dokonasz dalszych obliczeń. Wykorzystujemy go w ustalaniu rozmiaru roweru do wzrostu rowerzysty. Teraz z tą wartością przechodzimy do poniższej rozpiski i mnożymy wyniki razy współczynnik w następujący sposób:
I tutaj ważna rzecz w ustalaniu rozmiaru ramy rowerowej. W Polsce posługujemy się systemem metrycznym, więc i takie miarki posiadamy. Dlatego powyższe wyniki musisz podzielić przez 2,54, czyli o wartość cala, by dowiedzieć się, jaki jest dla Ciebie odpowiedni rozmiar ramy. Poniżej znajdziesz tabelę, która zawiera przykładową rozpiskę uwzględniającą długość nogi do rozmiaru roweru. Ważne jest też, by pamiętać o tym, że gdy stoimy z rowerem pomiędzy nogami, to odległość od kroku do łączenia ramy roweru nie może być mniejsza niż 10 cm.
Przekrok | Rozmiar ramy MTB | Rower trekkingowy | Rower szosowy i gravel |
cm | cm/cal | cm/cal | cm/cal |
66 | 37/14.5″ | 43/17″ | 43/17″ |
68 | 38/15″ | 44/17″ | 44/17″ |
70 | 39/15″ | 44/17″ | 46/18″ |
72 | 40/16″ | 45/18″ | 48/19″ |
74 | 41/16″ | 46/18″ | 49/19″ |
76 | 42/17″ | 46/18″ | 50/20″ |
78 | 43/17″ | 48/19″ | 51/20″ |
80 | 44/17″ | 48/19″ | 53/21″ |
82 | 45/18″ | 50/20″ | 54/21″ |
84 | 46/18″ | 52/20″ | 55/22″ |
86 | 47/18″ | 53/21″ | 57/22″ |
88 | 48/19″ | 54/21″ | 58/23″ |
90 | 50/20″ | 56/22″ | 59/23″ |
92 | 51/20″ | 57/22″ | 62/24″ |
94 | 52/20″ | 59/23″ | 62/24″ |
96 | 53/21″ | 60/24″ | 63/25″ |
98 | 54/21″ | 62/24″ | 64/25″ |
Oczywiste jest, że wszelkie tabele rozmiarów czasem po prostu nie pasują, bo ludzie mają różne proporcje ciała. Trudny wybór staje przed tymi, którzy są gdzieś pomiędzy dwoma wymiarami ramy rowerowej. Co wtedy robić? Jeżeli zależy Ci na bardziej stabilnej jeździe i większej wygodzie, to warto wybrać większy rozmiar ramy roweru. Dotyczy to bicykli miejskich, trekkingowych, czy crossowych, którymi nie wybieramy się na ekstremalne trasy. Z kolei kiedy imasz się jazdy sportowej, to lepiej zdecyduj się na mniejsze ramy. Idealnie, jeśli przed zakupem mamy możliwość przymierzenia się do proponowanych przez sprzedawcę produktów. Dlatego jeżeli Twój rozmiar ramy rowerowej jest gdzieś pośrodku i nadal nie umiesz się zdecydować, to lepiej wybierz się do sklepu i przymierz swój przyszły jednoślad.
Tak. Chociaż niektóre rowery są przeznaczone dla obu płci. Geometria jednośladu przeznaczonego dla kobiet jest inna niż męska. Dzieje się tak dlatego, że producenci chcą umożliwić maksymalny komfort jazdy dla kobiet, których proporcje ciała są inne. Jednak w zależności od osoby, jej wymiarów i regulacji samego roweru może zdarzyć się tak, że pani wybierze model męski, a pan damski. Pamiętaj więc, by wybierać swój bicykl ze względu na najlepsze parametry dla Ciebie i tak dopasować rower, żeby jazda była w pełni wygodna.
Rowery górskie produkowane są najczęściej w rozmiar od 16 do 22 cali. Ich ramy są mniejsze niż w rowerach szosowych. Podawane przez producentów rozmiary ram rowerów górskich mogą być mylące. Sposób mierzenia nie jest skodyfikowany i każda marka robi to po swojemu. Tradycyjnie wykorzystuje się długość rury podsiodłowej, ale i to nie zawsze jest jednoznaczne. Dzieje się tak, dlatego, że niektóre rowery są mierzone do górnej części rury podsiodłowej, a niektóre do jej środka, w którym górna rura łączy się z rurą podsiodłową.
Odpowiednio dobrana rama roweru MTB ma duży wpływ na szybkość jazdy i jej stabilność. Wspomniana długość rury podsiodłowej i jej kąt też ma znaczenie. Jeżeli jest on wyższy, to kolarz bardziej się pochyla, co ułatwia podjazd pod strome wzniesienia.
Rozmiar ramy w calach | Rozmiar ramy roweru w cm | Wzrost rowerzysty |
14″ | 36 | 152-157 |
15″ | 38 | 157-162 |
16″ | 41 | 162-167 |
17″ | 43 | 167-174 |
18″ | 45 | 174-179 |
19″ | 48 | 179-185 |
20″ | 51 | 185-190 |
21″ | 53 | 190-195 |
22″ | 55 | 195 – wzwyż |
W przypadku „górali” i bardziej terenowej jazdy istotne są dwa pojęcia: Reach i Stack. Reach jest długością odcinka od główki ramy do mechanizmu korbowego. Ten parametr przy wyborze roweru MTB uwzględnia się, gdy często jeździmy na stojąco. Z kolei Stack to odległość pionowa od środka suportu do mostka. Uwzględniając wartości uzyskane po pomiarach dostajemy informację o tym jak bardzo wyprostowana będzie pozycja podczas jazdy na stojąco, która w terenie jest częsta. Im bardziej wyczynowo traktujesz swoją aktywność, tym trudniej będzie Ci dobrać rozmiar ramy roweru górskiego. Zwiększy się po prostu ilość czynników i specyfika jazdy, dlatego lepiej kupić osobno ramę i domontować do niej odpowiedni osprzęt.
Rowery szosowe i gravele mają rozmiar ramy podawany w centymetrach i mieści się on najczęściej w zakresie od 47 do 67 cm. Są one większe niż w rowery MTB. Rozmiary ram rowerów szosowych są tradycyjnie obliczane przez długość rury podsiodłowej, od jej szczytu do środka przedniej obręczy łańcucha. Jaki ma to wpływ na jazdę? Krótsza rura wymusza bardziej pochyloną pozycję i zastosowanie dłuższego mostka. Duże znaczenie ma także wysokość główki ramy, która im jest niższa, tym pozwala na uzyskanie bardziej sportowej pozycji.
Rowery szosowe i gravele przygotowane są do osiągania większych prędkości. Dlatego musisz postawić na idealne dopasowanie swojego ciała do ramy roweru. Chodzi o to, żeby cała siła wkładana w poruszanie się była odpowiednio przekazywana od układu napędowego. Rowery szosowe i gravele są zazwyczaj dłuższe od innych typów. Im rama większa tym kolarz jest bardziej pochylony, a tym samym opływowy, więc może jechać szybciej. Jeżeli planujesz start w zawodach, to postaw na profesjonalne dobranie rozmiaru ramy w rowerze szosowym. Warto skorzystać wtedy z usługi typu bike fitting, o której przeczytasz później.
Rozmiar ramy roweru w cm | Wzrost rowerzysty |
49 | 150-160 |
50-51 | 160-165 |
52-53 | 166-172 |
54-55 | 173-178 |
56 | 179-184 |
57 | 185-190 |
58-59 | 190-196 |
60 | 196 – wzwyż |
Powyższe akapity dotyczyły bardziej wyczynowych aktywności, ale w przypadku jazdy rekreacyjnej najbardziej liczy się wygoda. Dlatego ramy rowerów miejskich, trekkingowych, czy crossowych projektuje się z zastosowaniem nieco innej geometrii. Sprawdza się ona podczas kilkudniowych wypraw z sakwami, czy codziennych przejażdżek. Rozmiary ram rowerów miejskich podaje się w calach od 16 do 22. Często producenci stosują także rozmiarówkę znaną z odzieży, czyli S, M, L… Z kolei rower trekkingowy ma rozmiar ramy najczęściej od 16 do 23 cali.
Wybór roweru trekkingowego i crossowego jest znacznie prostszy niż sportowych konstrukcji. Pozycja przyjmowana na nich jest bliższa wyprostowanej, a producenci dostarczają przejrzystych tabel rozmiarów. Jeszcze łatwiej jest, gdy decydujemy się na rower miejski. Te często nie posiadają rury podsiodłowej, a geometria jednośladu określana jest jako „damka”. Wtedy wygodnie się wsiada i zsiada, co w mieście ma praktyczne znaczenie.
Rozmiar jako symbol | Rozmiar ramy w calach | Rozmiar ramy roweru w cm | Wzrost rowerzysty |
S | 17″ | 42-43 | 152-162 |
S/M | 18″ | 46 | 162-167 |
M | 19″ | 47 | 167-172 |
M/L | 20″ | 51 | 172-175 |
L | 21″ | 53 | 175-177 |
L/XL | 22″ | 55 | 177-181 |
XL | 23″ | 58 | 181–187 |
To temat na osobny artykuł, ale zarysujemy tutaj, o co chodzi. Po pierwsze, rowery dziecięce mają inne rozmiary ram niż wersje dla dorosłych. Wynika to z wielkości kół, które są mniejsze. Dodatkowo nawet jeśli znajdziemy trzy rowery różnych producentów określane jako ten sam rozmiar, to może się okazać, że tylko jeden pasuje do dziecka. W tym segmencie nie wprowadzono tak standaryzowanej produkcji, ale również dzieci różnie rosną. Rozmiary ram rowerów dziecięcych mogą mieć inną wysokość podstawy i wysokość siodełka u różnych producentów.
Można powiedzieć, że dobranie ramy roweru dziecięcego ma tak samo duże znaczenie, jak w przypadku rowerów górskich i szosowych. Tutaj również ważne jest zmierzenie przekroku i uwzględnienie go przy zakupie. Najlepiej wtedy sprawdzać tabele rozmiarów bezpośrednio u producentów. Nie może być tak, że dziecko ma za duży rower, bo ani nie nauczy się poprawnie jeździć, a i ilość upadków skutecznie go do tego zniechęci. Jednak cały ten wątek szczegółowo opiszemy w innym artykule.
Bike Fitting to metoda dokładnego dopasowania ramy roweru do wzrostu rowerzysty, jego sylwetki, stylu jazdy i potrzeb. Pozwala także na korekcję postawy, a także osprzętu jednośladu. Może okazać się, że nowy rower nie jest potrzebny, a wystarczy wyregulować kierownicę, siodełko, czy zmienić pozycję. Zajmują się tym profesjonalne firmy, stosując nowoczesne rozwiązania techniczne. Korzystanie z Bike Fittingu pozwala poprawić postawę na rowerze, usprawnić samą jazdę i dobrać model do geometrii Twojego ciała. Osoby, które zajmują się tą metodą, biorą pod uwagę m.in. elastyczność sylwetki po ułożeniu nóg, czy to jak się pochylamy w trakcie pedałowania. Wyróżnia się dwa typy Bike Fittingu:
Idealne dopasowanie roweru do użytkownika to coś, nad czym trzeba popracować. Niektórzy na to nie zwracają uwagi, jeżdżąc latami w złej pozycji, co powoduje nadmierne przemęczenie, a nawet urazy. Innym zależy na idealnym rozmiarze do wzrostu rowerzysty i skupiają się na wysokości kierownicy, siodełka i innych aspektach. Prawdą jest, że jeżeli nie wybieramy się na ekstremalne trasy lub nie startujemy w zawodach szosowych, to dobrać ramę roweru możemy sami. Wystarczy zmierzyć siebie. Określić potrzeby i styl jazdy, a następnie skorzystać z informacji o rozmiarach u producentów. I finalnie sprawdzić jak dany rower nam pasuje. Robienie tego poprawia wygodę poruszania się na rowerze i sprzyja zwiększeniu jej efektywności.