Cała Polska Rowerowa.pl - portal kolarski i rowerowy

Jaki gravel kupić? Czym są rowery szutrowe?

Jaki gravel kupić? Czym są rowery szutrowe?

Rower gravel często w Polsce nazywany jest szutrówką. Jest to konstrukcja, nie ukrywajmy kontrowersyjna i przez wielu kolarzy dissowana. Ale sądzimy, że tak krytyczne podejście jest nie na miejscu. Jak każda nowość, tak i rower typu gravel jest na początku odrzucany, by po latach na stałe zagościć na wyposażeniu wielu osób.

Tekst przeczytasz w ok. 12 minut.

Udostępnij artykuł

Rower gravel często w Polsce nazywany jest szutrówką. Jest to konstrukcja, nie ukrywajmy kontrowersyjna i przez wielu kolarzy dissowana. Ale sądzimy, że tak krytyczne podejście jest nie na miejscu. Jak każda nowość, tak i rower typu gravel jest na początku odrzucany, by po latach na stałe zagościć na wyposażeniu wielu osób.

Czym są rowery gravelowe?
Czym różni się rower gravel od szosy?
Jaka opona do roweru gravel?
Hamulce w rowerze gravel
Napęd w rowerze gravelowym
Pozostałe elementy wyróżniające rower typu gravel
Czy rowery gravel są wygodne?
Rowery gravelowe – geometria ramy
Jaki rower Gravel dla kobiety?
Jaki gravel do 4 tyś?
Jaki rower gravel do 7 tyś?
Jaki rower gravelowy do 10tyś?
Czy warto kupić gravela? Podsumowanie

Czym są rowery gravelowe?

Kolarstwo żwirowe przeżywa od jakiegoś czasu rozkwit i nie bez powodu. Daje ono możliwość pokonywania zróżnicowanego terenu przy zachowaniu dużej prędkości i niskiego oporu toczenia. Rowery gravelowe oferują większą stabilność w porównaniu z typowymi szosami. Ich główka ramy ma luźniejszy kąt, podobnie jak rura podsiodłowa. Stosuje w nich dłuższy łańcuch i szerszy rozstaw osi. Do tego gravel ma niższy wspornik jak rower MTB. Dzięki temu zyskujesz komfort górala, który może jeździć po drogach i bezdrożach, bez sztywności roweru szosowego. Dodatkowo większość rowerów gravelowych ma opuszczaną kierownicę, hamulce tarczowe, komfortową geometrię i szersze opony, by lepiej znosić trudy szutrowych tras.

Czym różni się rower gravel od szosy?

Gravel od szosy różni się. Po prostu. Zanim przejdziemy do wymienienia konkretnych różnic, to trzeba obalić jeden mit, który mówi, że rower gravelowy różni się od szosówki tylko szerokimi oponami. Obie te konstrukcje charakteryzują się szeroką gamą odmiennego oprzyrządowania oraz samą geometrią. Rower typu gravel zaprojektowano tak, by lepiej niż szosówki radził sobie w terenie. Można na nim uprawiać jazdę po asfalcie, by za chwilę wparować poza ubitą drogę i poruszać się w terenie.

Nie oznacza to, że rower szosowy nie sprawdzi się na drogach szutrowych. Kolarze często wybierają się na tego typu szlaki, szczególnie gdy startują w zawodach, które charakteryzują się zmiennymi odcinkami asfaltowo-szutrowymi. Ale są to tylko etapy, które trwają określony czas, więc obciążenie roweru nie jest tak duże. Szosy mają jasno zdefiniowane granice, a ich głównym przeznaczeniem jest osiąganie maksymalnej wydajności i szybkości. Ich waga jest niska, a rama zaprojektowana tak, by zmniejszyć opór aerodynamiczny.

Rovery gravelowe z kolei wykonuje się tak, by lepiej radziły sobie z szerszym zakresem terenu. Świetnie sprawdzają się na asfalcie, ale tak samo dobrze na drogach szutrowych. Gravel jest cięższy, gdyż jego rama posiada odpowiednie wzmocnienia, żeby spisała się w trudnym terenie. Ułatwia to także zachowanie stabilności na szutrze, o czym trudno mówić w przypadku szosy. Ta jest lekka, a czasem ultralekka, więc nie nadaje się do długiej jazdy w wymagających warunkach. To tak pokrótce. W poniższych akapitach zapoznasz się ze szczegółami konstrukcji roweru gravel.

Jaka opona do roweru gravel?

Na pierwszy rzut oka rower gravel wyróżniają opony i koła. Są one większe niż w szosach, a ich szerokość waha się pomiędzy 32 a 42 mm w przypadku kół o średnicy 28 cali. Szerokie opony pozwalają na zastosowanie niższego ciśnienia, co tworzy większą powierzchnię styku z podłożem, zapewniając lepszą przyczepność i komfort. Dzięki temu rower gravel poradzi sobie w trudnym terenie. Ramy graveli powinny być kompatybilne zarówno z kołami i oponami 700c, jak i mniejszymi 650b (27,5 cala). Za wąskie opony nie sprawdzą się w terenie. Z kolei szersze opony nie pozwolą na osiągnięcie wyższych prędkości.Dlatego odpowiednim kompromisem między tymi dwiema zmiennymi będzie ogumienie o szerokości pomiędzy 36 a 38 mm.

Rozmiar koła to jedno, ale jeżeli mowa o szutrówkach to liczy się także bieżnik. W przypadku rowerów szosowych bieżnik jest gładki, co pozwala osiągać duże prędkości, ale nie zapewnia przyczepności. Gravel to inna bajka. Rower szutrowy przeznaczony jest do jazdy na bardziej miękkich nawierzchniach, w związku, z czym jego ogumienie musi być do tego dostosowane. Można wyróżnić trzy podstawowe typy bieżników.

Wąskie opony o gładkim bieżniku – to ogumienie jest, prawie „łyse” i przypomina opony szosowe. Wykorzystać je można jedynie na suchej nawierzchni. Koła z takimi oponami sprawią, że rower gravel osiągnie wysokie prędkości, ale w terenie może być trudniej.

Opony semi-slick – koła z takimi oponami posiadają delikatny bieżnik na środku oraz kostki, po bokach których charakter jest bardziej agresywny. Dzięki nim na rowerze gravel można nadal osiągać wyższe prędkości, ale lepiej wchodzi się w zakręty, kiedy droga jest grząska, czy w pewnym stopniu błotnista. Sprawdzą się w lekkim terenie, ale nie można oczekiwać, by zniosły ostrzejszą outdoorową jazdę.

Szersze opony z wyraźnym bieżnikiem – te opony założone na koła roweru gravel pozwolą swobodnie wyjechać w teren. Sprawdzą się na leśnych duktach i w trudnych warunkach. Te opony rowerowe są wolniejsze na szosie, ale dzięki nim spokojnie będziesz się poruszać na drogach szutrowych, i błotnistych.

Uniwersalne i szybkie opony do roweru gravel – co prawda wskazaliśmy, że wymienimy trzy podstawowe typy bieżników, co zrobiliśmy, ale jest jeszcze jedna kategoria. To pewna nowość na rynku i coraz częściej można spotkać te opony u gravelowców. Mają one niski i dosyć gęsty bieżnik w centrum oraz kostki na bokach, których jest mniej niż w przypadku semi-slick. Koła z takimi oponami dają większą prędkość, ale lepiej zachowają się w terenie i w wilgotnych warunkach.

Hamulce w rowerze gravel

Rowery gravel z racji swojego przeznaczenia muszą mieć mocne hamulce. Poruszając się po leśnych duktach, czy dokonując zjazdu po błotnistym szlaku, trzeba mieć pełną kontrolę. Dlatego producenci rowerów gravel wyposażają je w hamulce tarczowe. Co prawda klasyczne rozwiązanie (zaciskanie obręczy) jest lżejsze i lepiej sprawdzi się na szosie, ale jednak gravel = teren. W związku z tym hamulce hydrauliczne zapewniają większą moc hamowania, a także jej kontrolę. Pozwala to dopasować się do każdych warunków pogodowych i bezpieczniej poruszać się nawet na ekstremalnie stromej leśnej drodze. Hamulce tarczowe docenisz szczególnie podczas pokonywania technicznego zjazdu, zwłaszcza w mokrych warunkach.

Napęd w rowerze gravelowym

Rower typu gravel zazwyczaj będzie miał napęd opierający się na 1 lub 2 tarczy z przodu. Przedstawiciele amerykańskiej marki SRAM, twierdzą, że to właśnie ich napęd z 1 blatem pozwolił odnieść sukces rowerom gravel, ale niektórzy kolarze dokładają napęd dwutarczowy. Zabieg z 1 tarczą pozwolił producentom na wyeliminowanie konieczności zmiany biegów z przodu. Dzięki temu przerzutka przednia pracuje na szerszych pierścieni łańcuchowych. Charakteryzują się one tym, że chwytają ogniwa łańcucha na zewnątrz i wewnątrz, co przydaje się w trudnym terenie. Są takie rowery gravel, gdzie jest tylko przerzutka tylna. To te wyposażone w napęd grupy Shimano. Zapobiega to uderzeniom łańcucha o przednią tarczę.

Pozostałe elementy wyróżniające rower typu gravel

Rower typu gravel jest najczęściej wyposażony w kierownicę o spłaszczonym kształcie z krótszymi wspornikami. Pozwala to umieścić ręce w szerszej pozycji, co zwiększa komfort jazdy i poprawia jej bezpieczeństwo. Takie rozwiązanie przyda się na ekstremalnie stromej leśnej drodze, ale pozwoli też wybrać się na dłuższe wyprawy, a nadgarstki nie będą tak obciążone. Dodatkowo rower gravel z taką kierownicą zapewnia łatwiejszy dostęp do dźwigni hamulca.

Ostatnim z elementów, które wyróżniają rower typu gravel jest sztyca. Jej konstrukcja pozwala na lepszą kontrolę na stromych zjazdach. Dzięki temu zyskujesz na stabilności i pewniej siedzisz, gdy pokonujesz trudne szlaki.

Czy rowery gravel są wygodne?

Tak! Rowery gravel są jak najbardziej wygodne. Ich konstrukcja zapewnia zdecydowanie większy komfort jazdy na różnych nawierzchniach niż szosa. Rower gravelowy ma zazwyczaj hamulce hydrauliczne, szersze opony, niższy rozstaw osi i wygodne ramy. Dzięki temu gravele nadają się do jazdy miejskiej, szosowej, ale sprawdzą się też na ekstremalnie stromej leśnej drodze. Trzeba przyznać, że rowery gravelowe zostały stworzone jako… poniekąd uniwersalne. Wygoda jest więc tu konieczna. W powyższych akapitach wskazaliśmy szczegóły konstrukcji, które na nią wpływają, ale poniżej zajmiemy się tym najważniejszym, czyli geometrią.

Rowery gravelowe – geometria ramy

Najbardziej podstawowe wymiary każdej ramy roweru to kąt podsiodłowy, kąt główki ramy, wspornik dolny i rozstaw osi. W przypadku ramy roweru gravel mamy do czynienia z dłuższym rozstawem osi. Jest on o wiele bardziej stabilny, co w trudnym i błotnistym terenie jest kluczowe. Dodatkowo główka ramy ma luźniejszy kąt w porównaniu do roweru szosowego. Poprawia to dynamikę kierowania, więc wchodzenie w ciaśniejsze zakręty nie jest problematyczne.

Całość geometrii roweru gravel uzupełniają krótkie wsporniki szerszej kierownicy. Pozwala to osiągnąć rowerzyście większą siłę nacisku na stery, dlatego może on kontrolować rower podczas szybkiego pokonywania wyboistej drogi gruntowej lub szutrowej.

Jaki rower Gravel dla kobiety?

Konstrukcja roweru gravel nie ma wersji damskiej i męskiej. Jest tylko ta druga. Nie oznacza to jednak, że kobiety nie mogą uprawiać kolarstwa szutrowego. Ostatecznie wszystko sprowadza się do osobistych preferencji. Do wyboru są co prawda rowery gravelowe o ramie dopasowanej do kobiecej sylwetki, ale nigdy nie będzie to klasyczna damka. Jeśli jesteś drobna, to ramy kobiece sprawdzą się u Ciebie idealnie. Jednak nie wszyscy ludzie mają taką samą budowę ciała i jest wiele kobiet, które potrzebują dużo większego roweru gravel. W takich wypadkach lepiej wybrać ramę unisex, a nawet męską. Kluczowe obszary, na których trzeba się skupić podczas wyboru roweru gravel to punkty styku ciała z jednośladem. To tam opiera się Twój ciężar ciała, więc warto dobrać dobrze pasujący rower.

Jaki gravel do 4 tyś?

Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z kolarstwem szutrowym, to poszukaj roweru gravel o luźniejszej geometrii i wygodniejszym dopasowaniu. Wybierz taki wyposażony w hamulce tarczowe, bo to da większą kontrolę. Dobrym rozwiązaniem w tym wypadku może być Romet Aspre 1 za około 3700 zł lub Triban Gravel 120 za 2400 zł.

Romet Aspre 1 to rower gravel dla początkujących polskiego producenta. Ma on 8 rzędowy napęd i hamulce tarczowe Shimano. Dodatkowo jego widelec jest karbonowy, co jest pewną gratką w tej półce cenowej. To dobre rozwiązanie na początek i stanowi pewną bazę do zamontowania lepszego osprzętu w przyszłości.


Foto: https://www.romet.pl/

Triban Gravel 120 to rower z Decathlonu, a więc klasyczny „market”. Jednak najtańsza półka nie oznacza tandety. Ten jednoślad ma klasyczną geometrię ramy, a czymś, co go wyróżnia, będzie napęd. Zastosowano tu jego wersję 1×10, gdzie przednia przerzutka ma tylko jedną tarczę. Ma ona sprzęgło, które zmienia biegi, ale nie możemy liczyć na wysoką precyzję.


Foto: https://www.decathlon.pl/p/rower-gravel-triban-gravel-120/_/R-p-312397

Jaki rower gravel do 7 tyś?

Ta półka dla średniozaawansowanych to duży przeskok z graveli do 4 tysięcy. Weźmy na tapetę Kross Esker 6.0 za 6999 zł. Wyposażono go w przerzutki z grupy Shimano GRX, więc otrzymujemy naprawdę rzetelny sprzęt z wyższej półki. Napęd typu 2×10 świetnie sprawdzi się zarówno w ostrzejszym terenie, jak i na szybkiej szosie. Piasta tylna to renomowana Shimano Tiagra, a za bezpieczeństwo odpowiadają hamulce hydrauliczne. Rama jest lekka i wytrzymała, bo z aluminium, a całości dopełnia widelec karbonowy.


Foto: https://kross.eu/pl/rowery/gravel

Jaki rower gravelowy do 10 tyś?

Rower gravelowy do 10 tyś, który wskazujemy jako przykład świetnej konstrukcji to Rondo Bogan ST. Został on zaprojektowany z podróżnikami, którzy namiętnie uprawiają eksplorację dróg o trudniejszym charakterze, a także wybierają się w dłuższe trasy. Ten gravel ma bardzo wytrzymałą konstrukcję oraz łatwy w naprawie osprzęt. Jego 29-calowe koła świetnie spiszą się na szosie i w trudnym terenie. Ma on również zestaw mocowań do sakw, bagażnika błotników i koszyka na bidon, więc jest idealny na trekkingi. Rama karbonowa nie jest, ale za to widelec tak. Trudno się spodziewać, by było inaczej, bo jednak karbon nie da rady w ostrym terenie. Ten rower gravelowy ma manetki Sram Apex, które pozwolą na bardzo płynne zmiany korby w układzie 1x. Cena za tego cudaka to pomiędzy 9100 za 9900 zł.


Foto: https://rondo.cc/


Czy warto kupić gravela? Podsumowanie

Tak jeżeli chcesz uprawiać jazdę szosową i w terenie. To świetna konstrukcja o hybrydowym charakterze, która łączy dobre cechy roweru szosowego i MTB. Wszechstronność, geometria, opony i systemy hamulcowe sprawiają, że rowery gravel są wygodne, ale pozwalają też poszaleć. Ta konstrukcja nadaje się do jazdy miejskiej, po drogach, a gdy w weekend zechcesz wybrać się na szlak, to zapewni Ci pełne wsparcie.
Rowerowa.pl

Czytaj również

© Copyright 2019-2024 Rowerowa.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.