Zestawianie rowerów MTB i graveli nadal budzi wiele kontrowersji. Obie opcje znajdą zarówno swoich zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Tak naprawdę spory nie mają sensu, bo choć każdy z tych rowerów może być wykorzystywany poza asfaltowymi drogami, to zasadniczo mocno się między sobą różnią. Przyjrzyjmy się, co dzieli modele MTB od graveli i która opcja będzie lepszym wyborem.
Jedną z cech dzielących rowery MTB i gravele jest geometria ramy. Te pierwsze zazwyczaj mają dość agresywne kąty ramy, raczej krótki mostek, a górna rura jest stosunkowo długa i ukośna – mocno opada od kierownicy w stronę siodełka. Takie rozwiązanie pozwala lepiej balansować ciałem w trudnym terenie i pewnie zjeżdżać ze stromych stoków.
Z kolei w szutrowcach mostki są dłuższe, natomiast górna rura opada pod mniejszym kątem, a czasem jest całkiem prosta, podobnie jak w modelach przełajowych i szosowych. Dzięki temu pozwala na jazdę w bardziej pochylonej, aerodynamicznej pozycji. Tym samym umożliwia osiąganie większych prędkości, kosztem stabilności. W gravelach stosowane są też punkty montażowe na ramie i widelcu, co przydaje się w trakcie bikepackingowych wycieczek.
Zasadniczą różnicą są również kierownice – w modelach MTB są szerokie i proste, natomiast w gravelach w większości przypadków stosuje się baranki, zwykle z tzw. flarą, czyli rozszerzające się do zewnątrz. Dlatego rowery górskie gwarantują znacznie lepszą kontrolę, zwłaszcza w bardzo wymagającym technicznie terenie. Szutrowce natomiast pozwalają zmieniać chwyty, co sprawia, że na dalekich trasach ręce nieco mniej się męczą.
Zasadniczą różnicą jest również amortyzator, którego w gravelach brakuje. Choć są modele, w których stosuje się amortyzowane widelce, oferują one raczej niewielki skok, a w konsekwencji słabe tłumienie. W rowerach górskich montowane są natomiast amortyzatory radzące sobie z większymi przeszkodami, takimi jak duże kamienie czy korzenie. Znacznie poprawia to nie tylko komfort, ale też bezpieczeństwo podczas jazdy na trudnym szlaku. Wersje MTB występują także w wariantach full suspension, czyli z tłumieniem zarówno z przodu, jak i z tyłu, co pozwala na efektowne skoki na hopach i zjazdy po ekstremalnie trudnych szlakach. W większości graveli montowane są natomiast sztywne widelce, często wykonane z karbonu. To sprawia, że są one znacznie lżejsze, a dodatkowo oferują wysoką sztywność, dzięki czemu pozwalają poruszać się z większą prędkością.
Biorąc pod uwagę powyższe różnice, bez problemu można dobrać rower dostosowany do swoich potrzeb. Ciekawe szutrowce znaleźć można np. w ofercie rowerów Giant. Sprawdzą się u ludzi, którzy lubią dynamiczną jazdę po szosie i w niewymagającym terenie, czyli na szutrowych drogach czy dobrze utrzymanych, ubitych ścieżkach leśnych. Natomiast wersje MTB będą właściwym wyborem dla rowerzystów stawiających na terenowe wyzwania, którzy preferują jazdę po pełnych przeszkód górskich szlakach.
Materiał Partnera