Cała Polska Rowerowa.pl - portal kolarski i rowerowy

Trenować jak kobieta

Trenować jak kobieta

– Fizycznie jesteśmy słabsze od mężczyzn, ale też przecież z nimi nie rywalizujemy – mówi Paulina Brzeźna-Bentkowska, utytułowana zawodniczka i trenerka MAT Atom Deweloper Wrocław, która wraz z Katarzyną Pawłowską i Moniką Brzeźną w najnowszym odcinku filmu platformy AiTrainer opowiada o tym, jak trenują i ścigają się kobiety.
Tekst przeczytasz w ok. 3 minuty, 28 sekund
Trenować jak kobieta

Udostępnij artykuł

Zdaniem Katarzyny Pawłowskiej, topowe zawodniczki, chcąc utrzymać się w czołówce rankingów i pozostać w zawodowych teamach, trenują coraz ciężej. Podobnie jak w męskim kolarstwie, rosną średnie na wyścigach, a tym samym wymagania, jakie stawia się kolarkom. – Granice możliwości organizmu wciąż są przesuwane, ponieważ pojawiają się nowe środki i metody treningowe, które na to pozwalają – mówi trzykrotka mistrzyni świata w kolarstwie torowym. – Kiedy zaczynałam trenować, miewałam za zadanie pojechać kilka tempówek, a co z tego wyniknie, okazywało się dopiero na wyścigach. Teraz jest nie tylko łatwiej rejestrować i analizować trening oraz reakcje organizmu, ale przede wszystkim planować obciążenia.

– Zdecydowanie więcej mówi się także o równowadze między treningiem a odpoczynkiem – dodaje Paulina Brzeźna-Bentkowska. – Nie zmieniło się chyba jedynie to, że w treningu kolarskim wciąż chodzi o te same elementy: o szybkość, siłę i wytrzymałość.

Monika Brzeźna uważa, że mimo dostępności urządzeń, pozwalających planować, realizować i analizować trening, najważniejsze jest wyczulenie na reakcje organizmu. – Każdy jest inny, każdemu służy co innego, zarówno w treningu, jak i diecie oraz regeneracji – podkreśla. – Gdyby było tak, że wystarczy jedynie skuteczna metoda treningowa, by dowolnego zawodnika doprowadzić do wysokiego poziomu, można by było z każdego zrobić zawodowca. Ale to tak nie działa. Tych elementów jest więcej, a najlepiej wie, co na niego działa, sam zawodnik.

– Psychika to 70% sukcesu w kolarstwie – dodaje Paulina. – To głowa odpowiada za to, czy w decydującym momencie stać cię na atak i jesteś wystarczająco zmotywowana, by wbrew parametrom fizjologicznym, wskazaniom pulsometru czy miernika mocy wygrać wyścig.

Wtóruje jej Monika, zdaniem której zawodnicy dzielą się na tych, których do osiągnięć motywują zwycięstwa i tych, których do ciężkiej pracy pobudzają porażki. – Jeśli nie poznasz i nie zrozumiesz siebie, nie zdołasz się w kolarstwie rozwijać – mówi.

Znakomite polskie zawodniczki opowiadają także o niebagatelnym wpływie emocji, które potrafią albo budować, albo zdemontować team, wpływając na rywalizację. – Jeśli są między dziewczynami jakieś konflikty, ich odzwierciedleniem będzie zachowanie wobec siebie na wyścigu – mówi Paulina. – O mężczyznach mawia się, że wszystkie nieporozumienia potrafią odłożyć na bok i bez szemrania jechać na kolegę z teamu. Ale jest to łatwiejsze, jeśli nagroda za zwycięstwo pozwala każdemu zawodnikowi z zespołu przywieźć do domu znaczącą gotówkę. My często, po podzieleniu premii, możemy jedynie iść za te pieniądze na kawę – zastrzega Monika.

– W zagranicznych ekipach, w których się ścigałam, nie mogłyśmy wybierać, z kim chcemy być w pokoju. Decydowano za nas – dodaje Kasia. – W ten sposób miałyśmy okazję się wszystkie dobrze poznać i zacieśnić więzy. Tak buduje się zespół. Poza tym najczęściej jest tak, że w życiu zachowujesz się tak samo, jak na wyścigu, więc podczas rywalizacji wiedziałyśmy, czego spodziewać się po poszczególnych koleżankach z teamu.

W tej rozmowie poruszone zostały także kwestie stosowania przez zawodniczki niekiedy zbyt restrykcyjnej diety, której celem jest tak z pozoru pożądane w kolarstwie wycieniowanie. – W tym sporcie nie chodzi o to, by być chudym, ale silnym – zastrzega jednak Paulina. Kasia zauważa, że zbyt niski indeks BMI prowadzi do zaburzeń w pracy organizmu, w tym układu hormonalnego. O tym aspekcie trenowania, ściśle związanym z cyklem miesięcznym, także posłuchacie w naszej rozmowie.

Cały wywiad o tym, czym różni się kolarski trening kobiet i mężczyzn, co decyduje o sukcesach i porażkach zawodniczek, jak emocje, psychika i cykl miesięczny wpływają na ich dyspozycję, kiedy współpraca na zawodach i poza nimi między kobietami się układa i co może ją zrujnować, a także o tym, dlaczego optymalna waga jest ważniejsza od wycieniowania dostępny jest pod tym linkiem https://www.youtube.com/c/AiTRAINER na youtube'owym kanale platformy AiTrainer.

Materiał gościnny

© Copyright 2019-2022 Rowerowa.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Wykonanie i obsługa portalu weboski.pl