Cała Polska Rowerowa.pl - portal kolarski i rowerowy

Przekładnia rowerowa – podstawowe informacje dla każdego rowerzysty

Przekładnia rowerowa – podstawowe informacje dla każdego rowerzysty

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak to możliwe, że podczas pedałowania na rowerze możesz tak łatwo zmieniać tempo i siłę potrzebną do jazdy? Odpowiedzią na to pytanie jest przekładnia rowerowa. Już...
Tekst przeczytasz w ok. 4 minuty.

Udostępnij artykuł

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak to możliwe, że podczas pedałowania na rowerze możesz tak łatwo zmieniać tempo i siłę potrzebną do jazdy? Odpowiedzią na to pytanie jest przekładnia rowerowa. Już niewielkie zmiany w jej ustawieniach mogą dość mocno wpłynąć na nasze doznania na trasie. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytania dotyczące funkcjonowania przekładni rowerowych. Pomocne będą także informacje na temat przekładni rowerowej w piaście czy przedniej przekładni rowerowej. Zapraszam do lektury!

Rozważ swoje opcje: przekładnie rowerowe i ich zastosowania

Nowoczesny rynek rowerowy proponuje wiele typów przekładni. Każda z nich ma swoje niepowtarzalne własności, które składają się na jej unikalność, a tym samym określają, w jakich warunkach jazdy dany model okaże się najbardziej efektywny. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Przekładnia rowerowa przednia – niezastąpiona w terenie

Znajdująca się blisko suportu przekładnia rowerowa przednia, zazwyczaj określana jako przerzutka przednia, jest odpowiedzialna za przemieszczanie łańcucha między koronkami. Zacieniowują ją takie marki jak silniejsza Shimano lub precyzyjna SRAM. Te modele przekładni mogą obsługiwać od 2 do 3 koronek, co umożliwia szybką zmienność przełożeń. To fundamentalne szczególnie dla miłośników jazdy górskiej czy szosowej, potrzebujących szybko dopasować obroty do wymagań terenu.

Przekładnia rowerowa w piaście – minimalizm i wygoda

Kolejnym typem jest przekładnia wewnętrzna, ulokowana w piastach kół rowerowych. Ta technologia, reprezentowana na przykład przez system Rohloff Speedhub 500/14, polega na umieszczeniu całego mechanizmu w piastę. Dzięki temu, wszystkie istotne elementy są chronione przed niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych, takich jak kurz, błoto czy mechaniczne uszkodzenia. Przekładnie wewnętrzne są szczególnie chwalone przez użytkowników rowerów miejskich – są praktycznie bezobsługowe i pozwalają na zmianę przełożeń nawet podczas postoju.

Zestawienie: przekładnie zewnętrzne kontra wewnętrzne

Przekładnie zewnętrzne wyróżnia łatwość obsługi—od konserwacji po dostosowanie do warunków jazdy, a także szeroki zakres biegów.
W odróżnieniu od nich, przekładnie wewnętrzne charakteryzują się mniejszymi wymaganiami konserwacyjnymi oraz lepszą odpornością na uszkodzenia mechaniczne.

Jak w tym wszystkim wybrać najodpowiedniejszą przekładnię?

Decyzję o wyborze przekładni rowerowej kierują dwa główne czynniki: typ roweru oraz styl jazdy. Użytkownicy często jeżdżący po równej nawierzchni, takiej jak asfalt, często decydują się na przekładnie w piaście, które zapewniają płynną jazdę i minimalistyczne potrzeby konserwacyjne. Tymczasem cykliści, preferujący jazdę terenową, najczęściej wybierają przekładnie zewnętrzne, zakładając, że większa kontrola nad zmianą biegów jest kluczowa na nierównym gruncie.

Zalety przekładni zewnętrznej, które warto rozważyć:

  • Szeroki wybór przełożeń,
  • Łatwość adaptacji do zmieniającego się terenu,
  • Simplistyczna budowa ułatwiająca wymianę części.

Argumenty za przekładnią wewnętrzną:

  • Optymalna ochrona mechanizmu przed warunkami zewnętrznymi i zanieczyszczeniami,
  • Minimalne zadania konserwacyjne,
  • Zmiana biegów jest możliwa nawet podczas postoju.

Podsumowując

Wybór idealnej przekładni rowerowej bywa skomplikowanym procesem, który może mieć istotny wpływ na komfort i efektywność jazdy, a także na samą żywotność roweru. Bez względu na to, czy opowiesz się za przekładnią rowerową przednią czy przekładnią w piaście, pamiętaj o dostosowaniu jej do swojego stylu jazdy i typu roweru. Te informacje pomogą Ci podjąć najodpowiedniejszą decyzję, z korzyścią dla Twojego zadowolenia z jazdy na długie lata.

Podsumowanie: Artykuł przegląda dwa główne typy przekładni rowerowych: przekładnię rowerową przednią i przekładnię w piaście. Przekładnia rowerowa przednia, której głównymi producentami są Shimano i SRAM, jest idealna dla miłośników jazdy górskiej i szosowej, dzięki możliwości szybkiego dostosowania obrotów do wymagań terenu. Natomiast przekładnia rowerowa w piaście, reprezentowana przez system Rohloff Speedhub 500/14, jest ulubioną opcją użytkowników rowerów miejskich dzięki minimalnym potrzebom konserwacyjnym i możliwości zmiany przełożeń nawet podczas postoju. Wybór przekładni kierują typ roweru oraz styl jazdy. Przekładnie zewnętrzne oferują szeroki wybór przełożeń i łatwą adaptację do terenu, podczas gdy przekładnie wewnętrzne zapewniają optymalną ochronę i minimalne wymagania konserwacyjne. Finalny wybór powinien więc zależeć od indywidualnych potrzeb i stylu jazdy.

Rowerowa.pl

Czytaj również

© Copyright 2019-2024 Rowerowa.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.