Cała Polska Rowerowa.pl - portal kolarski i rowerowy

Tarnowskie Góry: budowa dróg rowerowych i centrum przesiadkowego na ostatniej prostej

Tarnowskie Góry: budowa dróg rowerowych i centrum przesiadkowego na ostatniej prostej

W Tarnowskich Górach dobiega końca budowa niemal 30 km nowych dróg rowerowych wraz z centrum przesiadkowym. Inwestycja realizowana przez Urząd Miejski w Tarnowskich Górach połączy dzielnice z centrum miasta, sprawiając, że rower stanie się alternatywą dla samochodu.

Tekst przeczytasz w ok. 4 minuty.

Udostępnij artykuł

W Tarnowskich Górach dobiega końca budowa niemal 30 km nowych dróg rowerowych wraz z centrum przesiadkowym. Inwestycja realizowana przez Urząd Miejski w Tarnowskich Górach połączy dzielnice z centrum miasta, sprawiając, że rower stanie się alternatywą dla samochodu.

Sieć dróg rowerowych w Tarnowskich Górach obejmuje niemal całe miasto. Prawie 30 km nowych dróg zostało przygotowanych z myślą o mieszkańcach i turystach. Na rowerze będzie można dojechać do pracy, do szkoły, na zakupy i do parku. Dzięki infrastrukturze rowerowej bez samochodu zwiedzimy także obiekty UNESCO – Sztolnie Czarnego Pstrąga i Zabytkową Kopalnię Srebra. – Już teraz obserwujemy, że coraz częściej tarnogórzanie korzystają z rowerów nie tylko rekreacyjnie, ale także użytkowo. Dzięki większej świadomości mieszkańców i budowie tras, rower zmienia swoją funkcję i staje się realną alternatywą dla samochodu. Otwarcie centrum przesiadkowego i wszystkich tras rowerowych tylko wzmocni ten trend – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór i dodaje: – Na zwiększeniu ruchu rowerowego możemy tylko zyskać. Mniej samochodów to czystsze powietrze i mniej korków.

Nowe centrum przesiadkowe i tunel

Sercem tras rowerowym jest centrum przesiadkowe typu “park&ride”. To tutaj powstaje 200 miejsc parkingowych dla samochodów, zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe i sześć stacji szybkiego ładowania dla aut elektrycznych. Z myślą o rowerzystach miasto buduje także zadaszony parking na 100 rowerów, miejsca z punktami do ładowania elektrycznych bicykli oraz tunel pod węzłem kolejowym, który umożliwi bezkolizyjny przejazd pod torami. – Z centrum przesiadkowego będzie można wyruszyć rowerem głównymi ulicami miasta: Nakielską, Częstochowską, Piłsudskiego, Sobieskiego, Opolską, Gliwicką, Wyszyńskiego i Opatowicką – wylicza Bartosz Skawiński, zastępca burmistrza Tarnowskich Gór ds. gospodarczych.

Aktualny stan prac

Już dziś rowerzyści korzystają z wielu odcinków formalnie nieoddanych jeszcze do użytku dróg rowerowych, ale warto pamiętać, że robią to na własną odpowiedzialność. Tak jest m.in. na trasie wzdłuż kolei wąskotorowej, która czeka tylko na formalną zgodę na otwarcie od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Bardzo podobnie sytuacja wygląda na ulicach: Jana Pawła II, Janasa i Opolskiej. Na ulicy Bytomskiej wylano już asfalt. Trwają też intensywne prace na Osadzie Jana, gdzie skrzyżowania ul. Bytomskiej z aleją Kwiatów oraz ze Słoneczników nabrały już nowych kształtów. Na ulicy Nakielskiej powstaje wjazd z pasa jezdni na przyszłą drogę rowerową, która poprowadzi niemal do samej obwodnicy Tarnowskich Gór. Niedługo rozpoczną się intensywne prace na ulicy Wyszyńskiego i na odcinku łączącym centrum przesiadkowe z trasą wzdłuż kolei wąskotorowej. – Na kilku trasach trwają ostatnie prace wykończeniowe: malowanie pasów czy montaż znaków. W niektórych miejscach będą koniecznie także drobne poprawki – podkreśla Aleksander Kopia, Tarnogórski Oficer Rowerowy i dodaje: – Do momentu oficjalnego odbioru drogi są traktowane jako plac budowy i formalnie obowiązuje tam zakaz poruszania się.

Odpowiedź na potrzeby mieszkańców

Budowa infrastruktury dla rowerzystów to odpowiedź władz miasta na potrzeby mieszkańców. – Od 28 września do 12 listopada 2021 roku na zlecenie Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach zostały przeprowadzone badania, w których wzięła udział reprezentatywna dla miasta grupa 1111 mieszkańców. Na pytanie, czym władze miasta powinny się natychmiast zająć, 91 proc. respondentów wskazało budowę dróg dla rowerów – mówi Arkadiusz Czech.

To nie koniec inwestycji

Prawie 30 km nowych dróg rowerowych i centrum przesiadkowe to nie koniec rowerowych inwestycji w Tarnowskich Górach. W planach jest pozyskanie kolejnych środków z Unii Europejskiej, dlatego miasto brało aktywny udział w przygotowaniu “Programu rozwoju tras rowerowych na obszarze gmin Powiatu Tarnogórskiego na lata 2022-2030”. – Program uwzględnia regionalne trasy rowerowe i metropolitalne velostrady.W ten sposób z Tarnowskich Gór na rowerze będzie można dojechać do sąsiednich miast, a docelowo nawet do Częstochowy, Opola, Rybnika i Ostrawy – wylicza Aleksander Kopia.

Informacja Prasowa

Czytaj również

© Copyright 2019-2024 Rowerowa.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.